Rawatan Terapi Bekam di Melaka pt2

Assalamualaikum w.b.t, alhamdulillah kami dapat lagi menghantar lagi post berkaitan Rawatan Terapi Bekam ini.

Kesan berbekam dapat dirasai serta-merta selepas rawatan terapi (bergantung kepada individu). Badan akan terasa ringan & cergas. Insya allah. Atau mungkin selepas bangun tidur pada kesokan harinya.

Realitinya, ramai yang takut hendak berbekam, memberi pelbagai alasan seperti, “Saya takutlaaa..sakit kena cucuk-cucuk dengan jarum. Tak tahanlaa pedih”, ada lagi pula “Isshh.. tak mau laa. Takut kang berjangkit dengan penyakit macam HIV AIDS pulak..” Ada lagi, “Tak nak laa…takut tengok darahhh… eeii..” (ni orang lelaki yang cakap tau! bukan wanita). Tak kurang pula yang LANGSUNG TAK TAHU ape benda bekam tu?? (Astaghfirullahhala’zim..ish ishh) Ni orang Muslim sendiri ni.. Malunya rasa. sebagai umat Nabi Muhammad s.a.w., tak tau bekam tu apa. Padahal BEKAM lah antara perkara yang Rasulullah paling sukai kerana para malaikat telah berpesan kepadanya dalam satu hadis iaitu dari Abdullah bin Mas’ud ra, dia berkata:

“Rasulullah s.a.w. pernah menyampaikan sebuah hadits tentang malam dimana beliau diperjalankan bahawa beliau tidak melewati sejumlah malaikat melainkan mereka semua menyuruh Beliau s.a.w. dengan mengatakan: ‘Perintahkanlah umatmu untuk berbekam’.” (Sahih Sunan at-Tirmidzi, Syaikh al-Albani (II/20), Hasan Gharib). Hadis Sahih.

Seperkara lagi, perhatikan betapa banyak manfaat yg kita semua dapat bila selalu BERBEKAM. Bukan semua penyakit boleh dirawat oleh Perubatan Moden. Jadi, mengapa kita nak berpaling dari SUNNAH RASULULLAH S.A.W. ini? Marilah kita balik semula kepada ajaran Baginda agar kehidupan kita berada di landasan yang diredhai oleh Allah Ta’ala.

Tak nak bekam banyak kali pun takpe. SEBULAN 1X pun dah memadai. Sahabat-sahabat Rasulullah s.a.w pun berbekam sebulan sekali.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s